Maandag 11 en dinsdag 12 mei ∞ Monday 11th and Thuesday 12 May

Maandag mochten de kinderen helpen om een nieuw servies te maken voor Annabelle, ons oermens-klaspop. Ze werkten heel hard voor Annabelle en zo is het dat ze nu toch wel 10 nieuwe schaaltjes heeft om uit te eten :-)

On Monday the children helped Annabelle, the class puppet, making new plates out of clay. 
They worked really hard for her and in the end the children managed to make 10 new plates!

De andere kinderen konden iets moois maken met de steekparels, 
bouwen met echte stenen in de bouwhoek, grottekeningen maken....

Meanwhile the other children got to play with stitch beads, build with real rocks in the building corner, draw some more cave drawings... 


Het thema leeft enorm bij de kinderen en het is echt leuk om te zien hoeveel spullen de kinderen meebrengen naar de klas.

As posted before, the children are really in to this theme and they bring lots of things with them to class so we can all enjoy them.

For example: somebody brought a comic to class, we read the comic together and on the bottom of the page there was also a good tip;
Maybe you can bring a visit to the natural historic museum in Brussels?
The children wil get to learn even more about the prehistoric man and the evolution. 

Zo bracht iemand een strip mee uit een krant met een leuke tip erbij;
Misschien kunnen jullie wel eens een bezoekje brengen aan het natuurhistorisch museum in Brussel? 
Daar kunnen de kinderen nog meer te weten komen over de mens en de evolutie.



Ook boeken en fossielen komen mee naar de klas. De kinderen kunnen echt op ontdekking gaan!

Books and fossils also find their way to the classroom! The children can go and explore!


Ontdekken doen ze ook met de ontdekdoos; hoe zit alles in elkaar, welk materiaal heb ik nodig? Hoe voer ik deze opdracht uit...  

The children also discover a lot in the discovery box with nuts and bolts: 
What material do I need, how can I do the assignment correctly, ...


Al lerend spelen is iets wat op de Ipad zeker van toepassing is. Het lijkt een heel makkelijke taak, maar matrixen oplossen vergt soms heel wat denkwerk. 

Learning while playing is definitely something that can be said about the iPad. 
It looks like it's really easy, but solving a matrix does ask a lot of effort from the children...


De kinderen kregen ook nog eens de mogelijkheid om verder te werken aan de oefening met crêpe papier. Kleine bolletjes draaien is iets wat goed is om de juiste pengreep en fijne motoriek te stimuleren.

While rolling crêpe paper and making colored art on a blank scheet of paper, the children stimulate their fine motor skills and pen grip. 


 Tijdens het laatste uurtje hebben we een echte vulkaanuitbarsting gemaakt!
Wat waren de kinderen enthousiast! Ze kregen er maar niet genoeg van, maar jammergenoeg hield mijn vulkaan het niet zo lang vol; na een 3-tal uitbarstingen werd mijn klei te zacht en liep het mengsel er uit.... volgende keer dus betere vernis gebruiken dus ;-)

Voor de ouders die dit thuis eens willen avonturieren; hier het recept:

+- 200 ml water, 3 eetlepels sodakristallen (natriumbicarbonaat), kleurstof, afwasmiddel, azijn.
> het water een klein beetje opwarmen om de soda beter op te lossen. Daarna het afwasmiddel en wat kleurstof toevoegen. 
Dit mengsel giet je in de vulkaan (kan met klei gemaakt worden maar kan ook in een glazen trechtervorm). Als laatste doe je er azijn bij tot er een reactie ontstaat (schuimend mengsel die uit de opening loopt)


Tip: er zijn nog meerdere recepten te vinden online of via youtube met bakpoeder, bloem en azijn.





Reacties

Populaire posts